Broken Social Scene: You Forgot it in People Når Toronto bandet Broken Social Scene indtager Roskilde Festivalen om nogle uger, er det med så meget buzz i ryggen, at man skulle tro de konstant blev jaget af dræberbier. Bandet har udgivet to plader, men det er pladen med den perfekte titel “You Forgot it in People”, der virkeligt har fået anmelderne op af stolen. Rolling Stone sagde, at pladen var “packed with unexpected treasures“, og den toneangivende og ofte meget kritiske webside Pitchfork sagde om pladen at den “explodes with song after song of endlessly replayable, perfect pop“.

Faste læsere af Frekvens vil vide, at pop her på stedet ikke har noget at gøre med det affald, der vælter ud af radioen og dit tv hver dag, men i stedet er et ord vi bruger om musik med iørefaldende melodier i en intelligent indpakning. Så i den sammenhæng vil det sige, at BSS laver pop i samme tradition som eksempelvis Spoon og Dinosaur Jr., hvilket jo er en skøn tradition. Der er intet mindre end ti navne listet som medlemmer af BSS (og fem guest stars), og de fleste af dem optræder til daglig i en række forskellige canadiske bands så som Stars og Metric, så det bliver faktisk lidt spændende at se, hvilket line-up bandet stiller med på Roskilde.

Men uanset hvem der dukker op på Roskilde, er der i hvert fald et par sange, som de bør spille til koncerten (du kan forøvrigt høre en streamet version af pladen på bandet webside). Sangen Anthems for a Seventeen Year-Old Girl, hvor Emily Haines fra Metric gentager de samme linjer om og om igen, mens nummeret bygges op med violiner og banjo, er uden tvivl pladens højdepunkt og helt sikkert pop, når pop er bedst. I den mere klassiske indierock genre er sange som KC Accidental, Almost Crimes og Cause = Time klare højdepunkter og er man lidt til Arab Strap vil I’m Still Your Fag sikkert falde i ens smag. Pladen er fantastisk alsidig og anderledes end nogen anden plade, der er ude lige nu. Så der kan ikke være tvivl om, at de gode anmeldelser er velfortjente, og nu skal det bare blive spændende at se, om de også kan leve op til al den hype til koncerten på Roskilde.