Anmeldelse: I Am Bones – The Greater Good

8/11
Der er sket meget med I Am Bones, siden de for 2 år siden udgav debutalbummet ”Wrong Numbers Are Never Busy”. Mest markant er det, at de har udviklet sig til at være et regulært band, frem for at være Johannes Gammelbys én mands projekt. Tilføjelsen af den klassiske rockkonstellation, betyder at bandets udtryk er blevet betragteligt mere kompakt og hårdtslående, og mindre strittende og skizofrent.

Hvor debuten nærmest skiftede genre for hvert nummer, er hovedfokus på ”The Greater Good” i højere grad lagt på den hårdt pulserende rockmelodi, og som de selv siger på den femte skæring: The Main Thing is to Keep the Main Thing the Main Thing. Sangen, som vist havde arbejdstitlen Farmer Song, har været på bandets live repertoire i længere tid, og kunne sagtens gå hen at blive en nyklassiker på de danske indie-diskoteker. Sammen med blandt andre Zeitgeist, demonstrerer den tydeligt bandets tæft for melodier, og ikke mindst guitar arrangementer, så det leder tankerne hen på en mere støjende udgave af Built to Spill, eller – skal vi bare sige det – Figurines.

I Am Bones er dog i høj grad stadig deres egne, blandt andet i kraft af Gammelbys charmerende desperate ”anti-stemme” (det kalder de det selv), som konstant skifter mellem at lyde direkte ugidelig, til at skrige af lungernes fulde kraft. Accenten er særegen, og fraseringerne er skæve og upolerede, som genren byder, men aldrig mere, end at idéen skinner tydeligt igennem.

Cotton Fever bliver der eksperimenteret, i en grad som vækker minder om debuten, hvilket gør at den skiller sig ud fra resten af albummet, men for undertegnede også står som albummets svageste track. Heldigvis bliver skuden hurtigt vendt, med den efterfølgende pop-perle Baby, Together We Can Live With Ourselves, inden at bandet igen synes at miste lidt af pusten på de sidste tre sange.

Helhedsindtrykket er dog, at I Am Bones stadig kan skrive nogle ganske fantastiske songs, men at det høje niveau desværre ikke helt bliver holdt, i samtlige 34 minutter som pladen varer. Det ændrer dog ikke på at de stadig er et af Danmarks mest spændende rockorkestre, og efter en søgende debut og en mere konsekvent opfølger, kan man næsten kun være nysgerrig efter at vide, hvad der mon sker på næste album.

“The Greater Good” udkomer d. 1/10
(Morningside Records)