Anmeldelse Nathan Holscher Even The Hills

8/11
Som det fremgår af fredagens interview med Nathan Holscher, så har vi her at gøre med en sympatisk mand, der besidder et brændende forhold til hans musik. I Holschers pressemeddelelse står der bl.a., at Nathan ved siden af musikken arbejder frivilligt i en organisation, hvis formål er at bevare Ohios floder og bække – de naturelementer der giver ham så meget inspiration. Engagement er nøgleordet, hvilket også stråler ud af såvel musikken som dens indpakning. I den forbindelse skal det lige nævnes, at der bag coveret med de stemningsmættede billeder gemmer sig en CD, som er udformet som en gammel LP – med riller i selve skiven og alting. Gennemført ned til mindste detalje.

Klik ’Læs mere’ for at læse resten af anmeldelsen, lytte til titelnummeret Even the Hills og finde ud af, hvordan du anskaffer dig albummet.

Det er næsten for nemt at klæbe americana- eller alt. country-mærkaten på Nathan Holschers seneste udspil ”Even the Hills”, men i dette tilfælde må man anerkende definitionerne og lade sig rive med af Holschers fortolkninger af disse så dybt amerikaniserede stilarter.

Holscher beskriver selv sin musik som ”hvad der ville ske, hvis Dire Straits tabte en armlægningskonkurrence til Townes Van Zandt”, og disse sammenligninger er ikke helt ved siden af. Der er bestemt noget Townes Van Zandt over Holschers singer/songwriter-stil, og man kan tydeligt ane både Mark Knopfler og Bruce Springsteen i den kun 25-årige sangers stemmeføring, som er dyb, nærmest hviskende og meget nedspillet. ”Even the Hills” drager også paralleller til åndsbeslægtede kollegaer som Timesbold, Smog og – på albummets mere mørke passager – vores egen CS Nielsen.

Der lægges stærkt ud med den swingende My Sweet, som følges op af den mørke Locust, der efterlader et stort indtryk med dens apokalyptiske kærlighedstema og naturmetaforer. På trods af deres forskelligheder, så repræsenterer de to sange det meste af hvad ”Even the Hills” står for: hovednikkende melodier og melankolske, bittersøde tekster.

Det er i det hele taget utroligt, hvad den unge Holscher formår at bringe frem tekstmæssigt, når man tænker på hans alder. Sangene udstråler en modenhed, som normalt kun er forbeholdt ældre og mere livskloge sangskrivere, men med tekstlinier som ”When Juarez brought me blood to bleed / I choked it down like chicken feed / Played the role of friend in need / And cursed the light of day” (Hard, High and Blue), så ville selv en Johnny Cash nikke anerkendende.

På titelnummeret Even the Hills bliver lytteren præsenteret for sørgmodige temaer som tab og følelsesmæssig forladthed. De smukke linier akkompagneres af banjospil og Ellerys Tasha Goldens countryficerede stemme, hvilket danner grundlag for endnu et højdepunkt på den kun 35 minutter lange skive. Lyt til det nummer lige her:

Da ”Even the Hills” ikke er blevet begunstiget med en europæisk release endnu, så må man ty til iTunes. Vil man have albummet i fysisk form, så kan det lade sig gøre gennem CD Baby, men dér ryger der nok lidt told på, hvis myndighederne får fat i den. Men uanset hvilken metode, der vælges, så er køberen garanteret en god oplevelse med kun få monotone øjeblikke, heriblandt den lidt ligegyldige Pretty Words.

Der er flere numre at finde på Nathan Holschers side på MySpace samt i interviewet fra i fredags.