Anmeldelse: Sambassadeur: Migration

6/11
Svenske Sambassadeur har skabt et album med flere popperler, desværre er der også et par halvkedelige og et helt kikset nummer på “Migration”.

Historien om svenske Sambassadeur er den klassiske historie bag mange indie bands, en flok venner mødes på universitetet og begynder at spille ved fester for venner og studiekammerater. Forskellen for Sambassadeaur var, at for dem skete det samtidig med at deling af mp3-filer for alvor tog fart. Det betød, at pludselig fik en større gruppe mennesker adgang til at lytte til deres musik. Det viste sig efterfølgende, at Sambassadeur var et af de bands, der var heldige nok til at krydse over og få en vis kommerciel succes og sælge nogle plader, specielt i hjemlandet.

I næste uge udkommer deres nye album “Migration”. Sambassadeur har tidligere udgivet et album og et par EPer og singler. I den forbindelse er de blandt andet blevet sammenlignet med Velvet Underground, The Jesus and Mary Chain og The Go-betweens. På det nye album har de bevæget sig i en ny retning med strygere, hi-hats, hand-claps og en mere poppet lyd. Samtidig følger det nye album også en trend, vi har set en del af på det sidste, det er meget kort – 9 numre og kun 34 minutter. “Migration” er produceret af Mattias Glavå, der tidligere blandt andet har stået bag albums med Broder Daniel og Håkan Hellström.

Sambassadeur er bedst på deres uptempo numre, hvor Anna Perssons vokal bakkes op af en stort anlagt lyd. Det gør sig blandt andet gældende på Migrations to første numre Park og Subtle Changes. Subtle Changes er også første single og der er masser at være begejstret for. Fin vokal fra Anna Persson, et stort anlagt strygerarrangement og en næsten 80er-agtig saxsolo midt i det hele.

Det hele bliver lidt mere kedeligt, når vi kommer længere hen på udgivelsen. Numre som Falling in Love, titelnummeret og Someday We’re Through trækker tempoet lidt ud af pladen, og det hele bliver lidt mere tænksomt. Heldigvis bliver der taget kraftig revanche på Final Say, hvor der bliver fyret op under diskotrommer og synthesizers, så Pet Shop Boys ville være misundelige.

Something To Keep er også et fint nummer, der burde have sluttet pladen af, for på afslutningsnummeret går det helt galt. Det er skuffende, at et nummer som Calvi, kan finde vej til et album med mindre end 35 minutters spilletid. Den kunne man måske være sluppet afsted med, hvis man havde 70 minutter god musik først, men her virker det meget kikset at bruge næsten 10% af spilletiden på et totalt ligegyldigt nummer. Det er en skam, at slutte en ellers udmærket udgivelse på den måde.

Sambassadeur – Subtle Changes
Download som mp3 – Subtle Changes

“Migration” er på gaden i næste uge.