Anmeldelse: Black Rebel Motorcycle Club – American X: The Baby 81 Sessions

6/11

Faste læsere vil vide at jeg er meget glad for Black Rebel Motorcycle Club, og ikke mindst sidste års “Baby 81″ album. Det var derfor med forventningerne skruet op, jeg bestilte ”American X: Baby 81 Sessions”, en EP med b-sider fra albummet og et par numre indspillet specielt til lejligheden. Desværre lever de syv numre ikke op til den høje standard BRMC satte på albummet.

The Likes of You åbner ballet, men kører noget i ring. Peter Hayes gentager de samme to linier med minimal variation henover et fremtræden trommebeat og noget skramlet guitarbaggrundsstøj. Visions følger i samme rille, og virker mere som en ufærdig jamsession der brat bliver afbrudt efter 5 minutters introvert guitarspil. The Show’s About To Begin er en habil koncert- eller albumåbner, og virker derfor lidt malplaceret som nummer tre på EPen, men er ellers et ok nummer. MK Ultra er en nedstemt og mere akustisk udgave af US Government, et nummer der startede ud som b-side på debutalbummet for siden at dukke op på ”Take Them On, On Your Own”, bandets andet album. Whenever You’re Ready er støvet og countryklingende med dystert speak ala Jim Morrison, og et klart højdepunkt. 20 Hours‘ omkvæd ”Beyond the stars, there’s no one alive” bliver sløvt sunget af Robert Turner over klassisk BRMC/Jesus and Mary Chain støj og er et udmærket, men på ingen måder ekstraordinært nummer.
Det meget stille instrumentalnummer Last Chance for Love der slutter af, bliver desværre aldrig mere end et par kønne akkorder spillet lavt, om og om igen.
Det eneste der virkelig retfærdiggører EPen er videoen til titelnummeret American X. Det fantastiske 9-minutter lange nummer har fået en billedside, der bedst kan beskrives som en lo-fi udgave af “I Am Legend”, uden zombiemutanter og Will Smith. Det er meget smukt, og passer perfekt til musikken. Videoen er endnu ikke dukket op på Youtube, men Frekvens lover at holde øje med den.