Anmeldelse: Humanzi – “Tremors”

9/11

Irske Humanzis debutalbum udkom faktisk i hjemlandet i 2006, til både gode anmeldelser og et par priser. Nu bliver ”Tremors” udgivet i Skandinavien, og mange tak for det. Det er på én gang både schizofrent og helstøbt, men mest af alt er det bare virkelig godt.

Humanzi lyder som, og hold fast for nu går det stærkt: Kasabian, Joy Division, The Clash, Interpol, Talking Heads, Franz Ferdinand, med et keyboard lånt af Nine Inch Nails fra omkring ”Pretty Hate Machine” tiden, og meget, rigtig meget, mere. Out on a Wire lyder som bassen fra Come Back Jonee med Devo, blandet med temaet fra Violent Femmes’ Blister in the Sun. Vokalen på Song for Understanding lyder som en bizar blanding af B52s’ Fred Schneider og Ian Curtis, og på sangen Long Time Coming kanaliserer Humanzi både Franz Ferdinand og Futureheads.

Det er i sig selv ikke imponerende at lyde som andre bands – hvis det var tilfældet havde Le Freak været verdensstjerner. Men at lyde som så mange ting på én gang, og stadig være helt sine egne er meget imponerende. At det så også er fedt, det er nærmest et lille mirakel!

Pladens åbner Diet Pills and Magazines har et beat, som svinger i præcis det rette tempo til at få en større mængde til at hoppe i takt. Læg dertil knivskarpe guitarer, samt en vokal som repeterer ironisk-kapitalistsiske slogans som ”Gotta spend your money before your money runs dry, gotta spend your money before you die”, og så har du noget nær den perfekte intro til tre kvarters irsk anarki.

Det er ikke alle skæringer som holder samme høje niveau; førnævnte Song For Understandings noget aparte vokal skæmmer især den første del af sangen, og de to sidste sange minder en del om de grimmeste dele af Primal Screams “XTRMNTR”, og det slipper Humanzi mindre heldigt afsted med. Det fjerner dog ikke indtrykket af en virkelig imponerende, og højenergisk, debut.

Den rutinerede producer Chris Vrenna har tidligere arbejdet med Nine Inch Nails og Marilyn Manson, og hans produktion er dejligt høj og nuanceret, og det er nok også derfra den lettere kiksede, men alligevel velfungerende, retro-keyboard lyd kommer fra. Om han er med på den næste plade, melder pressematerialet intet om, men den er tilsyneladende allerede ved at blive indspillet i post-punkens hovedstad, Berlin. Og herfra kan det kun anbefales at du holder øje med Humanzi i fremtiden – ellers går du virkelig glip af noget.