Anmeldelse Kaizers Orchestra ”Maskineri”

6/11
Jeg har det lidt med Kaizers Orchestra, som jeg har det med improvisationsjazz, volleyball og JaConfetti. Det er helt sikkert skide sjovt at v?¦re med til, men det godt kan v?¦re lidt af en enerverende oplevelse for tilskueren. P?? nordm?¦ndenes fjerde album, det Mark Howard-producerede “Maskineri”, har Kaizers valgt at lade sig??jnerstompen tr?¦de lidt i baggrunden, og det er der kommet et ret ordin?¦rt album ud af, der dog reddes p?? m??lstregen af et par solide sk?¦ringer.

Kaizers Orchestra har igennem deres karriere stille og roligt opbygget sig en anseelig fanskare, der betingelsesl??st hylder bandets lyd og (i s?¦rdeleshed) deres liveoptr?¦dener. Hvad sker der s??, n??r man v?¦lger at droppe denne karakteristiske og feterede lyd til fordel for en mere homogen lyd? Ja, det bliver i hvert fald ikke mere interessant.

Det, de tidligere s?? gale nordm?¦nd nu har bedrevet, er ikke decideret kedeligt, men man m?? formode, at fansene er str??mmet til pga. bl.a. galskaben, og da den nu er (n?¦sten) v?¦k, s?? har bandet placeret sig selv i, hvad man kan betegne som rockens tredjedivision. Fjerner man larmen og den insisterende legesyge, st??r man tilbage med et ganske ordin?¦rt produkt, som ikke form??r at skille sig ud fra alt det andet p??belrock.

Dermed ikke sagt, at der ikke er fine numre p?? “Maskineri”. Det siger ikke s?? meget, men Den Andre Er Meg er nok det bedste Kaizers-nummer, jeg nogensinde har h??rt. Der er tale om en smuk duet mellem forsanger Janove Ottesen og Ragnhild Winterst?? R??thing, der glimrer ved sin fine melodi, men s?? sandelig ogs?? den intelligente tekst, hvor linier som “Det var to som ville ha meg/Den eine han fekk meg og den andre er deg” beviser, at Kaizers Orchestra ogs?? har hovedet med i sangskrivningen. Med sin ikke-s??-meget-pis-attitude og old school guitarflade er Apokalyps Meg ogs?? et af de numre, der bider sig fast i bevidstheden, og f??rstesinglen, den klaverdundrende Enden Av November, er bestemt heller ikke ueffen.

Men alt i alt er albummet en s?¦r gang overproduceret mainstream-rock, der p?? trods af enkelte lyspunkter forsvinder i trivialiteter og ligegyldighed. Numre som Ond Cirkel og Volvo i Mexico fungerer bare ikke, og det bliver ikke bedre med Toxic Blod, som fors??ger at krydse spionrock med calypsotoner og ender op med noget s?¦rt enerverende.

“Maskineri” skal som nok holde p?? Kaizers Orchestras mange fans, men hvis bandet ikke vil vedkende sig sin skramlende baggrund, s?? er der ikke meget ved dem, og s?? skal de oliet??nde-hungrende masser til at se sig om efter et nyt yndlingsorkester.