diefenbach-dark-spinner

8/11
Jeg kender flere som fremhæver Diefenbachs sidste plade ”Set & Drift” som noget nær det bedste danske album der er udgivet i dette årti, albummet blev da også en succes for bandet og kastede hit singlerne Glorious og Favourite Friend af sig, faktisk nåede den sidste af de to singler at optræde i et afsnit af ”The O.C.” – så bliver det næsten ikke større. Nu er Diefenbach så tilbage med opfølgeren, som de kalder ”Dark Spinner”.

Først og fremmest så lyder det seneste Diefenbach udspil bare rigtigt godt, det er åbenlyst for enhver at der her er tale om 4 virkelig dygtige musikere, som elegant og naturligt skaber et virkelig flot lydbillede. Åbneren Couldn’t Lose A Job er en stille og fin åbningssang som trækker lytteren godt ind i albummet før den automatisk glider over i den mere up-tempo Seven Years. Mange af dyderne fra ”Set & Drift” er bibeholdt, der er tale om gode popsange som tager små afstikkere ud imod et henholdsvis mere rocket eller elektronisk udtryk. Sang for sang er det faktisk rimelig svært at finde noget lavpunkt på albummet, men det største problem er måske at det også er svært at finde noget virkeligt højdepunkt, singlen Up To Your Neck er god, og sange som Suckerpunch og Gun In Your Hand, med den fantastiske linje “there’s just something off in the way that you stand, maybe is just me, maybe it’s the gun in your hand”, bør også fremhæves.

Til trods for sangenes høje kvalitet sidder man alligevel tilbage og frygter for albummets langtidsholdbarhed, for måske bliver det hele bare en anelse for pænt, men om det er at album man vil finde frem igen om et år eller 5 år det kan kun tiden jo vise, men mange af sangene burde i hvert fald ha’ kvaliteterne til at ”ældes med ynde”. I øjeblikket er jeg ret vild med albummet, som måske ikke når ”Set & Drift”, men hvorfor skal det egentlig også sammenholdes med det album, det her er et nyt album og det er bedre end så meget andet der bliver smidt på gaden.

Diefenbach spiller i øvrigt nu på lørdag den 29 på Musikcaféen i Århus, og det glæder vi os til.