le-fiasko-le-fiasko

7/11
Le Fiasko er en sammensætning af medlemmer fra grupperne Under Byen og Atoi og bliver ledt af Cæcilie Trier (også en del af liveopsætningen hos Choir of Young Believers og Jong Pang) og Andreas Pallisgård (Sidste Ambulance). På scenen har de på kort tid formået at begejstre en del publikummer, bl.a. til Spot og Roskilde Festival, gennem original sangskrivning, kompetent performance og hjælp fra blandt andre Jannis Noya Makrigiannis fra Choir of Young Believers.

Nu er tiden så kommet til debutalbummet, og det slipper de ikke bare hæderligt fra; de har ligefrem skabt et af årets bedste danske albums. I pressemeddelelsen beskrives musikken som et ”uopdyrket tomrum mellem Velvet Underground og Feist”, hvilket må siges at være noget af et tomrum at udfylde! Disse to kunstnere høres dog ikke særlig tydeligt på det selvbetitlede debutalbum, ligesom mange af bandmedlemmernes andre kunstnere heller ikke høres i særlig høj grad, med undtagelse af Under Byen. Tilsætter man Cat Power, elementer af post-rock og et guitararbejde, der ofte balancerer mellem math-rock og voksen emo (her er kun tale om guitararbejdet, ingen panik!), kommer man en del tættere på københavnergruppens lyd. Det lyder dog heldigvis ikke som om, de bekymrer sig om, hvordan de bør lyde, eller hvilke genrer de må indordne sig under, og gennem de ti sange beviser de da også, at de er meget mere end blot ovennævnte prædikater – de har med andre ord ret meget deres egen lyd. Derfor er det også heldigt for dem, at produktionen er langt over dansk niveau.

De fleste af Paf har redan tva inteckningar i Guinness rekordbok for varldens hogsta slots vinster pa natet och man fortsatter att betala ut gigantiska summor till jackpottvinnare var och varannan manad. sangene på albummet byder på en del brud og indeholder næsten to eller tre sange i én, som oftest i fin sammenhæng, og det er da også i sangenes opbygning, at der er elementer af post-rock – i særdeleshed i albummets længste sang, den næsten ti minutter lange Mexico Bay. Andre eksempler på de nævnte brud kan være Lydia, der starter hårdtslående ud, ikke helt ulig Broken Social Scene, i et par minutter, hvorefter den kommer op til overfladen efter luft og byder velkommen til at roligere tempo og et kor lidt tilbage i lydbilledet. Eller Titled Too, der efter lidt over to og et halvt minut går fra Cat Power til støjrock – uden dog at miste melodien undervejs. Og nu er det ikke tilfældigt, at Cat Power bliver nævnt flere gange i denne anmeldelse. Ikke bare enkelte melodier men i særdeleshed Cæcilie Triers vokal får lytteren til at tænke på Chan Marshall, selvom Trier måske endnu ikke synger med samme nærvær som amerikaneren. Det er dog vigtigt at understrege, at Trier er en fremragende sangerinde. Vokalen formår at fremkalde en del sindsstemninger og fremstår specielt stærk i den klaustrofobiske Barefoot, der elegant akkompagneres af instrumentering, der gør Under Byen megen ære.

Man kan argumentere for, at enkelte sange i korte perioder kører i tomgang, men overordnet må man tage hatten af for Le Fiaskos naturlige tilgang til musikken – opfindsomheden virker ingenlunde tvungen. Til album nummer to vil gruppen måske have endnu flere sange at vælge imellem, hvilket kan give dem en reel chance i det store udland. En sang som Canapés on Cocktail Sticks, albummets nok stærkeste og tættest beslægtede med Broken Social Scene, giver eksempelvis prøver på både fin dynamik, momentvis math-rock-guitar, 60’er sha-la-la-kor, gennemgående fin brug af trompet og til slut en lang, filmisk outtro med lyden af et tog, der langsomt forsvinder. En sang, der rummer meget uden at det på noget tidspunkt bliver for meget. Men også en sang, der viser mange af Le Fiaskos kvaliteter. Godt nok synger de på albummets sidste sang: ”Copenhagen is pathetic”, men gruppen højner i det mindste den alternative musikscenes niveau i Danmark. Og i den nære fremtid behøver de måske slet ikke bekymre sig så meget om lokale scene.