Marvins Revolt – Patrolling the Heights

Københavnske Marvins Revolt er d. 2. november klar med deres tredje album, “Patrolling the Heights”, der følger op på den fine “Killec” fra 2007. Det er nok få, der vil nikke genkendende til navnet herhjemme, men gruppen nyder fin respekt flere steder uden for landets grænser. Den historie er ikke helt ny for pladeselskabet , der tager sig af udgivelsen.

6/11
At Marvins Revolt i ret høj grad dyrker math-rock – og sår mange af goderne fra denne store og næsten uoverskuelige mark – er ikke overraskende, når man tænker på nogle af de bands, de er stødt på i udlandet gennem deres aktive turnévirksomhed: Irske Adebisi Shank, luxembourgske Mutiny on the Bounty og engelske bands som This Town Needs Guns og Cats and Cats and Cats. Alle ret forskellige men alle med en vis rod i netop math-rock. Denne strømning, der kan være særdeles svær at forklare.

Den energiske trio har indspillet det nye album i samarbejde med T.J. Lipple fra de hyggelige og undervurderede amerikanere Aloha og udgives som nævnt af Play/Rec, der tidligere har udgivet navne som Lack og Barra Head, der bl.a. i det franske og i Benelux-landene nyder fin undergrundsrespekt og samtidig må vurderes som ret oversete herhjemme. De deler altså både pladeselskab og skæbne med Marvins Revolt, der nok heller med “Patrolling the Heights” kommer til at slå deres navn fast i Danmark. Ikke grundet manglende kvaliteter, slet ikke. Der er masser af kvalitet at hente både teknisk og kompositorisk. Der er derimod to andre hovedårsager: Der mangler et marked for, hvad de har at afsætte, og de mangler selv at indfri det potentiale, de indtil videre klart har antydet ad flere omgange – i særdeleshed live.
Der er masser af godt råstof at finde på pladen, men vildskaben og energien bliver desværre pakket ind i den lidt for pæne produktion. Det skal ikke her handle om den gamle 90’er diskussion om de “pæne” produktioner, der af én side præsenteres som noget skidt per definition, slet ikke, men i dette tilfælde frarøves trioen i enkelte øjeblikke den vildskab, der kunne have fuldendt ellers meget interessante kompositioner fyldt med interessante skift og detaljer. Det er af stor vigtighed at pointere, at kvaliteterne stadig er hørbare, selvom det måske ikke kommer så tydeligt ud, som det kunne have gjort. Gruppen excellerer i temposkift og brud, og en kæmpe styrke ligger i guitarbrugen, der langt hen ad vejen lyder til at være hentet med inspiration fra det sydlige England.

Når Marvins Revolt er stærkest, som på Doctors, Hospitals, er de underspillet storladne. De har en fin sans for dét, der rager lidt højere end trækronerne, hvilket titlen på pladen underfundigt understøtter. Pladens ni sange udgør samlet set kun 25 minutters musik, men der sker en hel del i sangene. Der er en vis kompleksitet på spil, og den korte længde ( faktisk det eneste typisk danske ved gruppen) passer dermed fint, selvom der er tale om en fuldlængdeudgivelse.
Der er måske ikke en standout som Deliberate Deeds fra “Killec”, men Marvins Revolt minder os med deres plade om, at de stadig er værd at holde øje med. Ikke for at reducere dem til et upcoming band – de er etablerede på deres egen måde – blot for at understrege at de har evnerne til at levere en decideret fremragende plade i fremtiden.
Måske er gruppen endda på vej til at finde en lidt anden lyd, hvilket kan forklare produktionen på “Patrolling the Heights” – og hvilket også kan anes i eksempelvis klaverstykket i Organize Your Arms, der i al sin enkelhed fremstår som noget unikt i denne sammenhæng.
Herfra skal også lyde en kraftig anbefaling om at tage et smut forbi Lades Kælder d. 19. december, hvis man skulle befinde sig i København den dag. Da spiller Marvins Revolt nemlig med tidligere nævnte Mutiny on the Bounty og Adebisi Shank, ligesom også Obstacles lægger vej forbi.

Lyt til Organize Your Arms

MP3: Organize Your Arms