Forside Det bedste Anmeldelser Favoritter Støj på frekvensen Skribenter

Nyheder

roskilde2

Næppe var Roskilde Festivals annoncering af 68 bands overstået, før web 2.0s brigade af anonyme råbehoveder og selvbestaltede eksperter begyndte deres nærmest traditionelle tilsvining af årets program. På Ekstrabladets egen tænketank, Nationen, synes over 50 % af de adspurgte, at programmet fortjener mellem 0 og 1 stjerne ud af 6.

Orker man at læse de (indtil videre) 108 kommentarer på GAFFA tråden, vil man også se, at stemningen omkring programmet er overvejende negativ, selv om en del dog ser frem til Strokes. Et gennemgående tema i diskussionen er, at der mangler headliners, og at der er for mange bands, som har spillet i Danmark før.

Thomas Treo (Ekstrabladet) kalder programmet ”håbløst”, Berlingske kalder det ”pivringe”, og folkefestens flittigste fortaler – festivalernes Flemming Fadøl – Steffen Jungersen fra BT er tilsyneladende så chokeret, at hans metaforer er blevet omtrent dobbelt så kryptiske som de plejer, hvilket i øvrigt ikke siger så lidt.


Den eneste saglige kommentar kommer fra Politiken, hvor Simon Lund påpeger, at størrelsen på Orange Scene måske er ved at blive et problem for festivalen, da der ikke er mange bands i verden lige nu, som kan spille den op.

Hr. Lund har fuldstændig ret i, at der i denne tid med faldende album-salg, og større fokus på niche musik, bliver længere og længere mellem de store bands, som kan samle I dagens udgave af Unibets casino julekalender er der en garanteret gevinst. 50.000 glade publikummer på Dyrskuepladsen. Dertil kommer, at de bands som kan samle den slags mængder (U2, Ac/Dc, Rolling Stones, REM, Eminem, Muse, etc.….) praktisk talt kan deles op i 2 kategorier:

1) Dem som ikke spiller festivaler, men laver deres egne Headline-tours
2) Dem som allerede har spillet på festivalen

Dertil kommer, at der i disse år er et rekordstort antal festivaler i Danmark, som alle har bud efter de størst mulige navne. Endeligt er det også gået en del næser forbi, at der stadig mangler omkring 30 bands på plakaten, og sidste år lykkedes det som bekendt at få Prince booket som en af de sidste.

Men hvis vi skal vende tilbage til kritikken om, at der mangler nogle ”nye” headlinere, som ikke har spillet på Roskilde før, så er det efterhånden svært at sige, hvem det skulle være. Ja, det kunne være fedt at booke Springsteen, men hvis nu manden ikke er på tour, hvad skal man så gøre?

Jeg har efterhånden set flere kommentarer, hvor der står noget hen ad: ”Nu har jeg været på Roskilde i 11 år, men i år gider jeg godt nok ikke. Skandale-program!”, og til det kan jeg kun sige:

Godt for dig. Du har truffet et valg. Men lad være med at bræge op og kalde det et skod-program. Festivalen har leveret et produkt, i form af et program, og du har valgt at takke nej til det. Big deal. Hver gang du handler i supermarkedet, vælger du tusindvis af produkter fra, og hvad så? Fakta er, at Roskilde ikke skylder dig en skid, uanset hvor mange år du har været på Festivalen. Festivalens job er ikke at booke dine yndlingsbands, det er ikke at starte Jungersens folkefest, eller for den sags skyld at opdrage på folk. Roskilde har ikke andet ansvar, end det de pålægger sig selv, og det må man formode, at de for så vidt muligt, har forsøgt at leve op til. Roskilde er ikke noget public service organ, det er et firma ligesom alle andre. Take it or leave it.

Det siger en del om, hvor vanvittigt forkælede vi er som forbrugere af kultur, når vi år efter år skal høre den samme sang om at programmet ikke er godt nok. Hvis der bliver udsolgt, så må programmet per definition være godt nok, for det er dét der er bookerens job at sørge for.

Samtidig glemmer folk i øvrigt, at Roskilde Festival har et service niveau som er nærmest uhørt i forhold til andre festivaler, og at festivalen donerer, bogstaveligt talt, millioner til velgørenhed hvert år. Men det betyder jo også mindre, når bare vi kan få lov at brokke os…

 

Skriv din mening
 



 

Kommentarer
 
John Fogde
April 13, 2011 kl. 23:13

Bare for en god ordens skyld er det godt nok Martin Finnedal, der har skrevet artiklen på pol.dk, men den refererer til Simon Lunds artikel og kommentarer i den trykte avis.

Kristoffer
April 13, 2011 kl. 23:35

Fint brølt, for selvfølgelig kan festivalen ikke tilfredsstille alle. Det argument er dog så meget en kopi af Øxners eget i dagens medier med den tilføjelse at RF ikke skylder sit publikum en skid. Det er da noget vrøvl.

RF skylder dit publikum alt. At lytte er i den grad en opgave for selv det største brand her i verden, ja det er faktisk en pligt. Og det brand kan man så formøble på forskellig vis. Honorarer til kunstnere er i dag tårnhøje for de største, men små for de mindre. Derfor kræver det prioritering og mod at lave et program.. Der var måske engang, hvor det at booke festivaller var købers marked. Det virker nogle gange som om bookerne tror RF-brandet automatisk giver adgang til de fedeste kunstnere, men faktum er vel at det er blevet sværere at booke festivaller end nogensinde før. Rundt om i Europa virker det bare mere progrssivt, træk og slip lokum eller ej. Og folkefest eller ej på Orange – den
scene SKAL vel bare samle.

Jeg håber inderligt at de sidste acts passer perfekt ind i deres indtil videre noget fesne program. Men er omvendt også sikker på det bliver en super festival. For stemningen er også en del af brandet, og den skaber et fedt publikum år efter år, uanset hvem der booker. Men når man betaler næsten 2k så må man godt stille krav. Og lyttes der ikke, så ender stemningen med at fordufte.

T-H
April 13, 2011 kl. 23:37

Udmærket pointe…
Kan ikke helt finde ud af, hvad der er mest punk? At være imod autoriteten Roskilde Festival – eller at være imod de folk, der er imod Roskilde Festival (ok, det er jo så åbenbart en no-brainer – hence the comment).
Nitty-gritty;
Roskilde Festival er IKKE et firma (forstår dog fint din pointe), men at det netop IKKE er det, passer jo sådan set også meget godt til en overordnet pointe (at festivalen ikke – som en virksomhed – primært skal fokusere på økonomi, men også glæde, oplevelse og alt muligt andet gøgl der skaber værdi for tosserne, der kommer der – jeg selv af og til inklusive).

Peter
April 14, 2011 kl. 1:12

Jeg vil ikke død og pine forsvare programmet men folk udråber jo den her krise hvert år, men i år er jeg virkelig overasket over panikken. Nej, jeg synes nok helelr ikke at plakat offentliggørelsen var det mest spændende, men det er det nu sjældent. Jeg synes stadig at det er blandt de mest spændende programmer de sidste år.

Hovednavnene står som altid med småt, så lad da bare mig sende 5 hurtige anbefalinger efter,
The Walkmen
Janelle Monae
Justin Townes Earle
OFWGKTA
Frisk Frugt

-jeg oplevede iøvigt en hel gymnasieklasse gå rundt i hjemmelavede “Strokes til Roskilde” t-shirts idag, så the kids er åbenbart glade.

Peter
April 14, 2011 kl. 1:19

Nå ja, det er iøvrigt sjovt som flere har lavet Prince pointen, da det kom til stykket spillede han jo klart en af de dårligste koncerter sidste år. Hvad betyder det så at være et “stort” navn.

Roy
April 14, 2011 kl. 7:36

@Kristoffer: Det er en fundamental misforståelse, at Roskilde har “pligt” til at lytte til deres publikum. Jeg har købt mælk fra Arla hele mit liv, men jeg bilder mig ikke ind, at det giver mig medbestemmelse i, hvordan deres mælk skal smage. At det går ud over deres brand, er jeg tilgengæld helt enig i, men det er jo også et brand som de selv definerer, og dermed er det også deres eget valg, hvad der skal ske med det.

@ Peter: Mine 1.g elever har også optur over programmet – især Strokes, KoL og Arctic Monkeys – at vi andre så har set dem før, er måske en indikation om, at det snart er på tide, at de gamle trækker sig tilbage, og lader en ny generation komme til?

Morten
April 14, 2011 kl. 9:43

Bare lige for at høre…når du nu skriver at RF har et nærmest uhørt serviceniveau i forhold til andre festivaler, hentyder du så til at deres forhold er håbløse eller hvad?

Jeg har været på mange festivaler rundt omkring i europa, og at sige at RF har et markant bedre serviceniveau end dem, svarer til at sige at Birthe Rønn ikke forsøgte at skjule noget – det kan godt være at du tror på det, men det skyldes vist at du ikke har undersøgt det godt nok.

Bare for at sammenligne med den 2. største festival i dk, nemlig DSF, så kan RF da _slet_ ikke være med. Ikke dermed sagt at DSF er bedre end RF, tvært i mod, men dit argument holder bare ikke rigtigt..

Martin
April 14, 2011 kl. 10:22

Men altså, man kan vel godt være kritisk over for, at Roskilde booker de samme gamle travere hver gang og ikke prøver at finde nye hovednavne, nye scoops.

Selvfølgelig er det en vare, men vi fælder da også dom over varer, vi finder i supermarkederne – selv mælk. Så nej, måske “skylder Roskilde os ikke en skid”, men det betyder da ikke, at vi ikke kan være kritiske over for programmet.

I øvrigt, det her: “Nå ja, det er iøvrigt sjovt som flere har lavet Prince pointen, da det kom til stykket spillede han jo klart en af de dårligste koncerter sidste år. Hvad betyder det så at være et “stort” navn.” (Peter)
… er meget dumt skrevet. Prince var lige præcis det, som folk efterlyser i år: et overraskende hovednavn, som rent faktisk var et scoop, og som ikke havde spillet på festivalen tre gange før siden 2003, hvilket man ikke kan sige om Arctic Monkeys, L.O.C., Kings of Leon og Iron Maiden. Og i øvrigt var det en fuldstændig forrygende koncert, Prince gav sidste år, den bedste på festivalen det år.

Roy
April 14, 2011 kl. 12:13

@ Morten: Serviceniveauet ER højt i forhold til fx Oxegen (Irland)og Benicassim (Spanien), hvor der ikke er nogen lejrkultur, betragteligt dårligere mad, og generelt tvivlsom infrastruktur.
Måske er niveauet højere på Skanderborg – jeg har aldrig været der – men der er billetten også dyrere, og de præsenterer ikke ligeså mange bands til prisen. Derfor synes jeg faktisk argumentet holder fint. Men du må meget gerne komme med konkrete eksempler, hvis jeg tager fejl…

Thomas D.J
April 14, 2011 kl. 13:06

Når man lige skuer henover hvilke artister og bands der har gæstet DK de seneste år, vil man umiddelbart kunne se at alt der har kunnet gå og kravle ind på en musikscene har optrådt i en af de større byer eller midt i nowhere på den jydske hede. Jeg vil nærmest påstå vi har været lidt over-serviceret mht. koncertoplevelser i de senere år, og har da også hørt udtrykket “koncert-mætning” udtalt mere en én gang. Måske er kritikken mod RF-programmet også et udtryk for dette?
Når man så tager i betragtning at RF skal ud og plukke emner til programmet der skal ramme tørsten efter både store og små navne der kan få én til at savle lystigt ned ad sig selv, bliver det unægteligt svært!
Jeg sidder og er nærmest blank for kaniner der kan trylles op ad hatten der ville kunne gælde som et scoop på årets RF (ihvertfald inden for hvad der kan siges at være muligt). Some i al anden debat, er det altid nemt at pille tingene fra hinanden, men hvor er budene på hvad RF skulle have booket istedet?

Thomas D.J
April 14, 2011 kl. 13:26

Og så vil jeg da lige selv nævne, at Led Zeppelin (med Bonhams søn på trommer) ville være en af de navne der kunne få mig til at hive læderet op ad baglommen, betale billetten og booke en tid hos kiropraktoren til at komme mig efter en lille uges tid på en luftmadras!

Peter PTA
April 14, 2011 kl. 14:05

Godt indspark i debatten, og jeg er enig i at festivalen har et højt serviceniveau, og gode pointer omkring manglen på originale headliners ikke nødvendigvis skyldes manglende vilje fra festivalen. Jeg har nogle andre kommentarer.

For det første køber jeg aldrig argumentet som overskriften lægger op til, og oftest ses i versionen “hvis du ikke kan li’ det der er i fjernsynet kan du bare slukke”. Hvis produktet er stærkt nok kan det altid tåle kritik, og når festivalledelsen selv er ude og sige, at deres ikke er at lave så stort et overskud som muligt, men så god en festival som muligt, så er vi vel allesammen interessenter?

For det andet er det jo en diskussion, der har adskillige år på bagen. Da jeg var til min (og vist også din?) første festival var det som at komme i musikparadis hvor man sprang fra Radiohead til Primus til Prodigy. Samme år havde min storebror, der allerede var Roskildeveteran optrykt en t-shirt med ordene: “Lorteprogram: Jeg vil skide på Leif Skov”.

For det tredje tror jeg med fordel at de i stedet for kun at ville være helt fremme i skoene kunne lukke munden på tvivlerne, med et velplaceret “genforenet” band. Det synes jeg lykkedes meget godt med fx Alice In Chains sidste år og Faith No More forrige år, der efter min uudannende mening spillede fremragende koncerter. Det helt oplagte bud i samme kategori ville være Rage Against The Machine, men jeg ved ikke om de tager en tur mere? I min egen genre er vi lettere uforstående overfor, at fx Public Enemy, Cypress Hill og House of Pain, der allesammen turnerer til sommer ikke er i betragtning. Det virker som om Roskilde er bange for nostalgi, hvis den ikke fremføres på elektrisk guitar.

Peter Bøggild
April 14, 2011 kl. 23:02

Jeg er et gammel røvhul der måske 16 år i streg er kommet med mine venner på festivalen, der bare er blevet mere checket, sikrere og med et endnu mere kæmpemæssigt udvalg.. For 29 år siden var den noget mere ensporet, (omend siouxie var stort). Vi bor i smatten – hvert eneste år – og vi har hørt jammerkoret næsten overdøve arena scenen – hver eneste år: “programmet er dåååårligt tuud”. Det er absolut roskilde festivalens mest højlydte platform, klagescenen. Tror ikke jeg skal høre så meget der i år, jeg vælger nok noget af det andet musik, de mange knitrende små opkomlinge… Mums

Roy
April 15, 2011 kl. 15:34

“Hvis produktet er stærkt nok kan det altid tåle kritik” men spørgsmålet er om kritiken har nogen værdi og tjener et formål? Det synes jeg ikke den har, for i 99% af alle tilfælde, lyder kritiken på, at programmet ikke er skræddersyet til ens egen smag. Når Roskilde siger, at de vil lave så god en festival som muligt, er det jo også et utrolig vagt statement, for der er jo ikke stillet nogle kriterier op for, hvad en god festival er. Og igen, hvis du spørger 10 forskellíge publikummer, vil du nok få ligeså mange forskellige svar.

Det der undrer mig allermest i denne diskution er, at der er en tendens til at folk ser Roskilde ledelsen som “fjenden”, eller som T-H siger: “En autoritet”. Når en festival har været god, skyldes det altid publikum, (eller de forskellige bands), men når den er dårlig, skyldes det ledelsen. Og ja, jeg ved godt jeg lyder gammel, men de publikummer som festivallen eftersigende skylder aaaalt, er altså de samme tosser som vælter hegne, skider i badesøen, brænder telte, og gør alt for at smugle øl ind på pladsen. Det er med andre ord ham her: http://politiken.dk/fotografier/reportagefoto/ibyenfotos/roskilde/ECE1011366/saa-stopper-festen/

I bund og grund synes jeg der mangler en grundlæggende respekt for foretagende, eller måske endda noget så umoderne som decideret taknemmelighed!

Jeppe
April 17, 2011 kl. 15:53

Sikke noget fis at skrive Roy

Selvfølgelig må man da som “forbruger” af produktet, forholde sig kritisk til et produkt, man har været stam-forbruger af i en årrække.

Problemet med Roskildes line-up i år, er sgu ikke så meget de bands man har booket – Problemet er dem man IKKE har booket. Og der har Roskilde-bookerne enten i den grad sovet i timen, eller bare prioriteret temmeligt elendigt. Problemet med programmet er iøvrigt, at der ikke er nogle bands/artister på plakaten, som understreger, at Roskilde er en af Europas største, vigtigste og mest toneangivende musik-festivaler. Den position ser det ud til, at man er ved at miste. Og det er kun rimeligt, at dette kritiseres.

Argumentet om at udsolgt = succes er bare for uambitiøst. Dels fordi Roskilde gerne skulle være modige og vilde nok til at turde være ekstaordinære, dels fordi flertallet efterhånden møder op af andre årsager end musikken.

Roskildes stærkeste egenskaber er 8 dages fest på camping og “Orange feeling”. Det er fedt! Men desværre flytter det fokus fra det vigtigste, det der gjort Roskilde til noget ekstraordinært – Nemlig musikken. Det er kun rimeligt at kritisere, når det fundament hele festivalene er bygget på, det ser svagt ud.

Søren
April 17, 2011 kl. 17:03

Det var da en lang gang ævl. Blev redirected fra FB og var nødt til at kommentere.

Roskilde har forvandlet sig fra en musikfestival til en velgørenhedsorganisation. Det drejer sig i alt for højt grad om “hjemløse, fattige etc.”. Lad dog for guds skyld de “rigtige” organisationer stå for alt det. Jeg er helt sikker på, at de folk der er interesserede i at donere penge til diverse formål, har den mulighed på eks. “Dansk Røde Kors eller Red barnet”. Hvorfor føler Roskilde Festivallen at de skal bruge alle Deres ressourcer på disse formål. Brug dog Jeres kræfter på at skaffe noget ordenligt musik. Det er dog trods alt det Jeres gæster betaler for, og ikke Johnny der løber hjemløs rundt i Korsør.
Jeg kender godt til reglerne omkring skat osv. og at i er tvunget til at donere Jeres overskud væk, men lad ikke dette ødelægge festivallen.
Jeg, som så mange andre, er utilfreds over programmet i år. Der er kun et band i år der kan spille Orange scene op, og det er Iron Maiden. Vi betaler næsten 2.000 kroner for at komme til en MUSIK-festival hvor musikken burde have 1. prioritet, ikke hjemløse eller andre narkomaner. Ja, vi kan vælge at blive væk og det er jeg ret sikker på, at mange vælger at gøre. Man kan tage til Northside Festival i Århus til under det halve af prisen, og de kan præsentere hele TO headliner.
Stop nu alt det der lort: “Roskilde booker alternative navne og fremtidens stjerner”. I sidste ende er det ikke hvad folk ønsker og hvorfor skal Pitchfork være med til at bestemme 70% af musiikken?
Øxner er en skandale. Programmet er gået ned ad bakke siden Leif stoppede. For meget hipster, for lidt festival. Lad os dog endelig få nogle flere afrikanerer på programmet der kan spille på trommer uden arme?
Den eneste grund til at der “måske” bliver udsolgt er solen samt folk der vælter rundt på camping området skudt af på diverse stoffer og har det sjovt. Så stop nu alt det der lort med at i er en grøn festival, når det i sidste ende er øl og hash der er grundlaget for Jeres festival.
Roskilde VAR engang en Festival, ser ikke ud som om at def kan klare den mange år endnu med Deres bevæggrund.

Mvh Søren

William VH
April 19, 2011 kl. 13:54

Er fuldstændig enig i den her artikel. Alle brokker sig hvert år! Desuden må vi ikke glemme at f.eks. the strokes er et fremragende rockband. deres debut ligge blandt mange andre steder nummer 8 på NME’s liste over de bedste albums nogensinde. Jeg ved godt de ikke har et ligeså bredt publikum idag som for nogen år siden, men pointen er at det sikker bliver en fantastisk festival!. Muse og Gorillaz var lort sidste år og de er jo netop kæmpe navne. The strokes og arctic monkeys er rent popularitets messigt måske lige niveauet under. Men musisk neveauet over. Take it or leave it

Peter PTA
April 19, 2011 kl. 16:11

Du har ret i at man helt klart bør tage det forbehold i sin kritik om den er konstruktiv, og i et eller andet omfang afspejler et generelt ønske fra mere end en selv.

Jeg ville hade at være den tudsegamle nejsiger der skal fortælle ungerne, at det der begejstrer dem faktisk ikke er fedt overhovedet. Af samme grund kritiserer jeg fx aldrig gengangere på programmet, da debuterende festivalgængere ikke skal snydes for gode bands, der spiller gode koncerter bare fordi de har gjort det før.

Men jeg synes det er helt reelt at påpege når der mangler noget, og så diskutere hvordan det kan være. Jeg spurgte fx til lanceringsmødet sidste år om grunden til der ikke var booket store hiphop-navne, var at de altid aflyser, (Nas & Damian Marley spillede i Danmark lige efter, og var superhypet efter SXSW, men Nas har tidligere aflyst Roskilde). Det afviste festivalledelsen var grunden, og at det skyldtes et eller andet logistisk i stedet. Det er sådan set meget rart med den slags dialog om programmet, og det er vel også derfor de i det hele taget holder pressemøder.

Aktivitet

Støj

Links

Arkiv

Det med småt

RSS